FOCUS
GAIA
Performance
Palazzo Blu
Da 25 Marzo
a 3 Aprile 2022
Crescendo a New York ero circondato dai Graffiti, ma questa semplice suggestione non si concretizzò fino a quando non venni in contatto con la street art online. I blog erano il linguaggio della Street art e del primo muralismo per la generazione del nostro millennio, ben lontana dai tempi della fotografia cinematografica e dell’arte metropolitana. Pubblicazioni come Wooster Collective e Juxtapoz divennero una finestra su una scena internazionale tenuta insieme da piattaforme come Flickr e i miei primi rapporti sociali con fotografi e operatori professionali si sono sviluppati attraverso questi canali. Ispirato dalle intricate colle d’acqua e farina di Swoon e Elbowtoe, iniziai a intagliare blocchi di linoleum per la stampa dei manifesti di strada nel 2007 e fui travolto dall’ondata di eccitazione che circondava in quel tempo la scena della street art a New York. Questo avvenne prima della crisi immobiliare negli Stati Uniti quando l’euro e la sterlina erano forti. New York stava diventando un vero e proprio parco giochi per i turisti europei che perlustravano la città alla ricerca di manufatti e cercando di collezionare nelle galleria opere che ricordassero ciò che avevano incontrato durante le loro “avventure”.
La stampa era il mio pane quotidiano e la mia prima introduzione al lavoro illegale di strada. Presi una mentalità da graffiti di girare “Tutta la città” e avrei voluto creare Google Maps di proprietà libere in ogni parte dei cinque quartieri dove poter tornare con manifesti e colla. Ben presto artisti famosi artisti della street art mi affidarono commissioni come Wynwood Walls in Miami. Affiggere manifesti illegalmente era una rete che mi collegava a tutti i tipi di personaggi come Shepard Fairey. Ma la stampa alla fine era troppo limitata. La stampa del blocco in linoleum limitava le dimensioni del lavoro, così trascrissi la mia filosofia su un “sito generato” di approccio alla proprietà libera che stavo colorando. Invece di riprodurre multipli, ogni sito fu affrontato in modo specifico, con un poster dipinto a mano su misura per adattarsi allo spazio. Questo cambiamento di forma accompagnò un cambiamento di mentalità intorno alla responsabilità del lavoro e valutai le possibilità di passare alla pittura di grande formato. Nel 2010 Internet si incendiò di nuove emozioni sui murales con un sentimento fresco e audace nella posizione politica e nelle strategie formali.
Trasferitomi a Baltimora per frequentare il Maryland Institute of Art (MICA), fui in grado di andare oltre diversificando il mio portafoglio di strategie per intervenire direttamente all’interno dell’ambiente costruito. La città di York era colma di strati e clamore mentre al contrario Baltimora è una città del sud rimasta arretrata. Con 15.000 case abbandonate, ci fu l’opportunità di sfruttare le capacità che avevo acquisito dipingendo in tutta Europa e di applicarle a casa. La mia incursione nella produzione dei murales iniziò sfumando i confini tra il consentito e l’illegale. L’evidente numero di proprietà libere serviva come una sorta di terreno di esercizio per lo sviluppo di tecniche di azione diretta e coinvolgimento della comunità con gli stakeholder locali. Navigare Baltimora come un giovane adulto istigò una curiosità sulla vera natura della città e sul suo sviluppo. Il mio lavoro di strada si discostò dalle prime figure mistiche e ibride orientandosi verso uno stile che poteva incorporare molteplici indagini. La ricerca e l’intuizione visiva sono diventate le mie vie centrali di interesse e qualsiasi traccia precedente del mio stile di incisione fu abbandonata per un’apertura estetica del collage. Fu anche a Baltimora che ebbi la fortuna di diventare un organizzatore e produttore del festival di murales piuttosto che un semplice partecipante. Con l’inaugurazione dei muri a Baltimora nel 2012 e nel 2014 mi feci le ossa nel mondo della consulenza piuttosto che vendere il mio lavoro come un artista. Il lavoro di consultazione alla fine mi portò nel Middle East per dare suggerimenti su progetti di arte pubblica oltre che per curare altri festival in piccole città attraverso gli Stati Uniti.
Nel 2015 la comunità internazionale della street art e dei murales iniziò a maturare con comuni di tutto il mondo che ospitavano festival di street art come strategie creative di placemaking. I primi progenitori che portarono i principi anarchici nella nuova scena dei murales furono superati da artisti meno minacciosi per l’ordine liberale. Io ho potuto partecipare a questo capitolo della storia della street art passando dall’illegale a quello che oggi viene inteso come Nuovo Muralismo. Ma anche mentre viaggiavo all’estero, ho portato una prospettiva singolarmente americana alla produzione murale con un focus centrato sull’identità e la storia. Ogni città è diventata una nuova opportunità per conoscere le molteplici topologie che definiscono un luogo. Ricercando le storie politiche, sociali, architettoniche e visive delle varie culture che compongono un quartiere e consultando persone locali interessanti per la qualità dell’analisi, il murale finale ha la possibilità di risuonare profondamente con la comunità circostante piuttosto che esistere semplicemente come una forza colonizzatrice.
Growing up in New York I was surrounded by Graffiti, but this simple intrigue did not become a practice until I encountered street art online. Blogs were the language of street art and early muralism for the millennial generation, a far cry from the days of film photography and subway art. Publications such as Wooster Collective and Juxtapoz became a window into an international scene held together by platforms like Flickr, and my early social connections to photographers and practitioners were developed through these channels. Inspired by the intricate wheatpastes of Swoon and Elbowtoe, I began carving linoleum blocks for printing street posters in 2007 and I was swept up in the wave of excitement surrounding the New York street art scene at the time. This was prior to the housing crisis in the United States when the Euro and Pound were strong. New York was becoming a veritable playground for European tourists scouring the city for artifacts and looking to collect gallery works that were reminiscent of what they encountered during their “adventures”.
Printmaking was my bread and butter, and initial introduction to illegal street work. I took a graffiti mentality of going “All-City” and I would create google maps of vacant property throughout the five boroughs that I could return to with posters and glue. Proximity to famous artists in the street art scene afforded me precocious commissions such as Wynwood Walls in Miami. Putting up posters illegally was a lattice that connected me to all sorts of characters such as Shepard Fairey. But printmaking was ultimately too limited in its scope. The linoleum block print limited the dimensions of the work, so I began to shift my philosophy to a ‘site generated’ approach to the vacant property I was adorning. Rather than reproduce multiples, each site was approached specifically, with a hand painted poster tailored to fit the space. This shift in form accompanied a shift in mentality around the responsibility of the work and established the possibilities of moving into large-format painting. By 2010 the internet was ablaze in fresh feeling murals that were bold in their political stance and formal strategies.
Moving to Baltimore to attend the Maryland Institute of Art (MICA), I was able to further diversify my portfolio of strategies for intervening directly within the built environment. New York City was a saturated scene of layers and hype, while in contrast, Baltimore is a southern feeling, laid back place. With 15,000 abandoned homes, there was an opportunity to take the skills I learned painting throughout Europe and apply them at home. My incursion into mural production started by blurring the lines between the sanctioned and the illegal.
The sheer number of vacant properties served as a kind of practicing ground for developing techniques of direct action and community engagement with local stakeholders. Navigating Baltimore as a young adult instigated a curiosity about the very nature of the city and how it developed.
My street work diverged away from the early mystical, hybrid figures and into a style that could incorporate manifold investigations. Research and visual heurism became my central avenues of interest, and any previous vestige of my printmaking style was abandoned for an open collage aesthetic. It was also in Baltimore that I had the good fortune to become a mural festival organizer and producer rather than simply a participant. Open Walls Baltimore in 2012 and 2014 allowed me to cut my teeth in the world of consulting rather than selling my labor as an artist.
Consultation would eventually take me to the Middle East advising on public art projects as well as curating other festivals in small cities across the United States.
By 2015, the international street art and mural community began to mature, with municipalities all over the world hosting street art festivals as creative placemaking strategies. Early progenitors who brought the anarchist principles to the new muralism scene were overtaken by less threatening artists to the liberal order. I was able to participate in this chapter of street art history as it went from the illegal to what is now understood as New Muralism. But even while traveling abroad, I brought a uniquely American perspective to mural production with a key focus on identity and history. Each city became a new opportunity to learn about the multitude of topologies that define a place. By researching the political, social, architectural, and visual histories of the various cultures that make a neighborhood, and consulting local persons of interest on the quality of the analysis, the final mural has the possibility of resonating deeply with the surrounding community rather than simply existing a colonizing force.
FOCUS
GAIA
Performance
Palazzo Blu
Da 25 Marzo
a 3 Aprile 2022
Crescendo a New York ero circondato dai Graffiti, ma questa semplice suggestione non si concretizzò fino a quando non venni in contatto con la street art online. I blog erano il linguaggio della Street art e del primo muralismo per la generazione del nostro millennio, ben lontana dai tempi della fotografia cinematografica e dell’arte metropolitana. Pubblicazioni come Wooster Collective e Juxtapoz divennero una finestra su una scena internazionale tenuta insieme da piattaforme come Flickr e i miei primi rapporti sociali con fotografi e operatori professionali si sono sviluppati attraverso questi canali. Ispirato dalle intricate colle d’acqua e farina di Swoon e Elbowtoe, iniziai a intagliare blocchi di linoleum per la stampa dei manifesti di strada nel 2007 e fui travolto dall’ondata di eccitazione che circondava in quel tempo la scena della street art a New York. Questo avvenne prima della crisi immobiliare negli Stati Uniti quando l’euro e la sterlina erano forti. New York stava diventando un vero e proprio parco giochi per i turisti europei che perlustravano la città alla ricerca di manufatti e cercando di collezionare nelle galleria opere che ricordassero ciò che avevano incontrato durante le loro “avventure”.
La stampa era il mio pane quotidiano e la mia prima introduzione al lavoro illegale di strada. Presi una mentalità da graffiti di girare “Tutta la città” e avrei voluto creare Google Maps di proprietà libere in ogni parte dei cinque quartieri dove poter tornare con manifesti e colla. Ben presto artisti famosi artisti della street art mi affidarono commissioni come Wynwood Walls in Miami. Affiggere manifesti illegalmente era una rete che mi collegava a tutti i tipi di personaggi come Shepard Fairey. Ma la stampa alla fine era troppo limitata. La stampa del blocco in linoleum limitava le dimensioni del lavoro, così trascrissi la mia filosofia su un “sito generato” di approccio alla proprietà libera che stavo colorando. Invece di riprodurre multipli, ogni sito fu affrontato in modo specifico, con un poster dipinto a mano su misura per adattarsi allo spazio. Questo cambiamento di forma accompagnò un cambiamento di mentalità intorno alla responsabilità del lavoro e valutai le possibilità di passare alla pittura di grande formato. Nel 2010 Internet si incendiò di nuove emozioni sui murales con un sentimento fresco e audace nella posizione politica e nelle strategie formali.
Trasferitomi a Baltimora per frequentare il Maryland Institute of Art (MICA), fui in grado di andare oltre diversificando il mio portafoglio di strategie per intervenire direttamente all’interno dell’ambiente costruito. La città di York era colma di strati e clamore mentre al contrario Baltimora è una città del sud rimasta arretrata. Con 15.000 case abbandonate, ci fu l’opportunità di sfruttare le capacità che avevo acquisito dipingendo in tutta Europa e di applicarle a casa. La mia incursione nella produzione dei murales iniziò sfumando i confini tra il consentito e l’illegale. L’evidente numero di proprietà libere serviva come una sorta di terreno di esercizio per lo sviluppo di tecniche di azione diretta e coinvolgimento della comunità con gli stakeholder locali. Navigare Baltimora come un giovane adulto istigò una curiosità sulla vera natura della città e sul suo sviluppo. Il mio lavoro di strada si discostò dalle prime figure mistiche e ibride orientandosi verso uno stile che poteva incorporare molteplici indagini. La ricerca e l’intuizione visiva sono diventate le mie vie centrali di interesse e qualsiasi traccia precedente del mio stile di incisione fu abbandonata per un’apertura estetica del collage. Fu anche a Baltimora che ebbi la fortuna di diventare un organizzatore e produttore del festival di murales piuttosto che un semplice partecipante. Con l’inaugurazione dei muri a Baltimora nel 2012 e nel 2014 mi feci le ossa nel mondo della consulenza piuttosto che vendere il mio lavoro come un artista. Il lavoro di consultazione alla fine mi portò nel Middle East per dare suggerimenti su progetti di arte pubblica oltre che per curare altri festival in piccole città attraverso gli Stati Uniti.
Nel 2015 la comunità internazionale della street art e dei murales iniziò a maturare con comuni di tutto il mondo che ospitavano festival di street art come strategie creative di placemaking. I primi progenitori che portarono i principi anarchici nella nuova scena dei murales furono superati da artisti meno minacciosi per l’ordine liberale. Io ho potuto partecipare a questo capitolo della storia della street art passando dall’illegale a quello che oggi viene inteso come Nuovo Muralismo. Ma anche mentre viaggiavo all’estero, ho portato una prospettiva singolarmente americana alla produzione murale con un focus centrato sull’identità e la storia. Ogni città è diventata una nuova opportunità per conoscere le molteplici topologie che definiscono un luogo. Ricercando le storie politiche, sociali, architettoniche e visive delle varie culture che compongono un quartiere e consultando persone locali interessanti per la qualità dell’analisi, il murale finale ha la possibilità di risuonare profondamente con la comunità circostante piuttosto che esistere semplicemente come una forza colonizzatrice.
Growing up in New York I was surrounded by Graffiti, but this simple intrigue did not become a practice until I encountered street art online. Blogs were the language of street art and early muralism for the millennial generation, a far cry from the days of film photography and subway art. Publications such as Wooster Collective and Juxtapoz became a window into an international scene held together by platforms like Flickr, and my early social connections to photographers and practitioners were developed through these channels. Inspired by the intricate wheatpastes of Swoon and Elbowtoe, I began carving linoleum blocks for printing street posters in 2007 and I was swept up in the wave of excitement surrounding the New York street art scene at the time. This was prior to the housing crisis in the United States when the Euro and Pound were strong. New York was becoming a veritable playground for European tourists scouring the city for artifacts and looking to collect gallery works that were reminiscent of what they encountered during their “adventures”.
Printmaking was my bread and butter, and initial introduction to illegal street work. I took a graffiti mentality of going “All-City” and I would create google maps of vacant property throughout the five boroughs that I could return to with posters and glue. Proximity to famous artists in the street art scene afforded me precocious commissions such as Wynwood Walls in Miami. Putting up posters illegally was a lattice that connected me to all sorts of characters such as Shepard Fairey. But printmaking was ultimately too limited in its scope. The linoleum block print limited the dimensions of the work, so I began to shift my philosophy to a ‘site generated’ approach to the vacant property I was adorning. Rather than reproduce multiples, each site was approached specifically, with a hand painted poster tailored to fit the space. This shift in form accompanied a shift in mentality around the responsibility of the work and established the possibilities of moving into large-format painting. By 2010 the internet was ablaze in fresh feeling murals that were bold in their political stance and formal strategies.
Moving to Baltimore to attend the Maryland Institute of Art (MICA), I was able to further diversify my portfolio of strategies for intervening directly within the built environment. New York City was a saturated scene of layers and hype, while in contrast, Baltimore is a southern feeling, laid back place. With 15,000 abandoned homes, there was an opportunity to take the skills I learned painting throughout Europe and apply them at home. My incursion into mural production started by blurring the lines between the sanctioned and the illegal.
The sheer number of vacant properties served as a kind of practicing ground for developing techniques of direct action and community engagement with local stakeholders. Navigating Baltimore as a young adult instigated a curiosity about the very nature of the city and how it developed.
My street work diverged away from the early mystical, hybrid figures and into a style that could incorporate manifold investigations. Research and visual heurism became my central avenues of interest, and any previous vestige of my printmaking style was abandoned for an open collage aesthetic. It was also in Baltimore that I had the good fortune to become a mural festival organizer and producer rather than simply a participant. Open Walls Baltimore in 2012 and 2014 allowed me to cut my teeth in the world of consulting rather than selling my labor as an artist.
Consultation would eventually take me to the Middle East advising on public art projects as well as curating other festivals in small cities across the United States.
By 2015, the international street art and mural community began to mature, with municipalities all over the world hosting street art festivals as creative placemaking strategies. Early progenitors who brought the anarchist principles to the new muralism scene were overtaken by less threatening artists to the liberal order. I was able to participate in this chapter of street art history as it went from the illegal to what is now understood as New Muralism. But even while traveling abroad, I brought a uniquely American perspective to mural production with a key focus on identity and history. Each city became a new opportunity to learn about the multitude of topologies that define a place. By researching the political, social, architectural, and visual histories of the various cultures that make a neighborhood, and consulting local persons of interest on the quality of the analysis, the final mural has the possibility of resonating deeply with the surrounding community rather than simply existing a colonizing force.
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_1H1SGT8R12 | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_215769775_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
_omappvp | 11 years | The _omappvp cookie is set to distinguish new and returning users and is used in conjunction with _omappvs cookie. |
_omappvs | 20 minutes | The _omappvs cookie, used in conjunction with the _omappvp cookies, is used to determine if the visitor has visited the website before, or if it is a new visitor. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |