LOGOTIPO, POSTER, STENCIL, TAPE… STREET ART
Hope! (Shepard Fairey)
Alcuni writers iniziarono a superare la componente alfabetica e creare immagini che ripetute serialmente sostituivano la propria firma con dei veri e propri logos identificativi dell’autore.
Si avvicinarono a questo approccio anche nuovi artisti che non appartenevano alla comunità dei Graffiti ma, pur provenendo da background differenti, avvertivano del pari l’esigenza di intervenire nel contesto di strada.
“Un giorno, viaggiando in metropolitana, ho visto un pannello che doveva contenere un messaggio pubblicitario. Ho capito subito che quello era lo spazio più appropriato per disegnare. Sono risalito in strada fino ad una cartoleria e ho comprato una confezione di gessetti bianchi, sono tornato in metropolitana e ho fatto un disegno su quel pannello” (Keith Haring).
In un contesto ancora spontaneo e non istituzionale nacque così la street art.
Elementi caratterizzanti sono l’eterogeneità dei linguaggi, la molteplicità di influenze e tradizioni, la pluralità delle tecniche e dei materiali utilizzati, la differenza delle dimensioni e degli spazi a cui sono destinate le opere: non più solo le bombolette spray, ma pennelli, stencils, poster, stickers (adesivi), tape (nastro)… per garantire l’anonimato sono però fondamentali due requisiti: la facilità e la rapidità dell’esecuzione.
Alla autoreferenzialità dei writers delle origini si sostituisce l’intenzione degli street artist di sedurre e coinvolgere il pubblico: vengono recuperati la lezione della pop art e gli strumenti della grafica pubblicitaria. Iniziano ad essere veicolati messaggi che sono spesso di contestazione sociale e politica.
In Italia questa attitudine ha iniziato a diffondersi nei primi anni 2000 soprattutto a Milano dove rimangono come emblema gli interventi pionieristici di Corso Porta Ticinese.
Oggi, anche a seguito dell’esplosione planetaria del fenomeno Banksy e dei prezzi record raggiunti nelle aste dalle sue opere (anche quando si autodistruggono dopo l’aggiudicazione), sta dilagando ovunque la produzione di vignette in grado di incuriosire i passanti.
La scultura giallo fluo di Solomostry rappresenta il suo logotipo.
Per la poster art ammiriamo Portrait of an artist di Abbominevole, che a partire dal 2004 tappezzò Milano con il volto dell’inconsapevole Roberto Cuoghi, e tre opere di Shepard Fairey -Obey: la prima raffigura il wrestler Obey The Giant (suo logos identificativo) e le altre due sono di impegno politico, ambito caro all’artista americano che sostenne Obama durante le elezioni USA del 2008 con il celebre manifesto Hope.
No Curves è tra i massimi esponenti della tape art, cioè dell’arte fatta con il nastro adesivo, che iniziò a utilizzare per sovvertire i manifesti pubblicitari affissi per strada.
Infine, C215 e Alice Pasquini utilizzano la tecnica dello stencil (maschera) spesso dipingendo su superfici insolite e curiose, ambiti interstiziali delle nostre città, come cassette delle poste o portoni.
Hope! (Shepard Fairey)
Some writers began to go beyond the alphabetical component and create images that, repeated serially, substituted their own signature with real logos identifying the author.
New artists who did not belong to the graffiti community but came from different backgrounds also felt the need to intervene in the street context approached this approach.
“One day, riding the subway, I saw this empty black panel where an advertisement was supposed to go. I immediately realized that this was the perfect place to draw. I went back above ground to a card shop and bought a box of white chalk, went back down, and did a drawing on it. It was perfect–soft black paper; chalk drew on it really easily.”(Keith Haring).
In a still spontaneous and non-institutional context, street art was born.
Characterizing elements are the heterogeneity of languages, the multiplicity of influences and traditions, the plurality of techniques and materials used, the difference in size and space to which the works are intended: no longer just spray cans, but brushes, stencils, posters, stickers, tape... to ensure anonymity, however, two requirements are essential: the ease and speed of execution.
The self-referentiality of the writers of the origins is replaced by the intention of street artists to seduce and involve the public: the lesson of pop art and the tools of graphic advertising are recovered. Messages that are often of social and political contestation begin to be conveyed.
In Italy, this attitude began to spread in the early 2000s, especially in Milan, where the pioneering interventions of Corso Porta Ticinese remain as an emblem.
Today, also following the global explosion of the Banksy phenomenon and the record prices reached by his works at auctions (even when they self-destruct after being awarded), the production of cartoons capable of intriguing passers-by is spreading everywhere.
Solomostry's fluorescent yellow sculpture represents his logo.
As for poster art, we admire Portrait of an artist by Abbominevole, who, starting from 2004, wallpapered Milan with the face of the unaware Roberto Cuoghi, and three works by Shepard Fairey-Obey: the first depicts the wrestler Obey The Giant (his identifying logo) and the other two are of political commitment, an area dear to the American artist who supported Obama during the 2008 US elections with the famous Hope manifesto.
No Curves is among the greatest exponents of tape art, that is, art made with adhesive tape, which he began to use to subvert the advertising posters posted on the street.
Finally, C215 and Alice Pasquini use the stencil technique (mask) often painting on unusual and curious surfaces, interstitial areas of our cities, such as mailboxes or doorways.
LOGOTIPO, POSTER, STENCIL, TAPE… STREET ART
Hope! (Shepard Fairey)
Alcuni writers iniziarono a superare la componente alfabetica e creare immagini che ripetute serialmente sostituivano la propria firma con dei veri e propri logos identificativi dell’autore.
Si avvicinarono a questo approccio anche nuovi artisti che non appartenevano alla comunità dei Graffiti ma, pur provenendo da background differenti, avvertivano del pari l’esigenza di intervenire nel contesto di strada.
“Un giorno, viaggiando in metropolitana, ho visto un pannello che doveva contenere un messaggio pubblicitario. Ho capito subito che quello era lo spazio più appropriato per disegnare. Sono risalito in strada fino ad una cartoleria e ho comprato una confezione di gessetti bianchi, sono tornato in metropolitana e ho fatto un disegno su quel pannello” (Keith Haring).
In un contesto ancora spontaneo e non istituzionale nacque così la street art.
Elementi caratterizzanti sono l’eterogeneità dei linguaggi, la molteplicità di influenze e tradizioni, la pluralità delle tecniche e dei materiali utilizzati, la differenza delle dimensioni e degli spazi a cui sono destinate le opere: non più solo le bombolette spray, ma pennelli, stencils, poster, stickers (adesivi), tape (nastro)… per garantire l’anonimato sono però fondamentali due requisiti: la facilità e la rapidità dell’esecuzione.
Alla autoreferenzialità dei writers delle origini si sostituisce l’intenzione degli street artist di sedurre e coinvolgere il pubblico: vengono recuperati la lezione della pop art e gli strumenti della grafica pubblicitaria. Iniziano ad essere veicolati messaggi che sono spesso di contestazione sociale e politica.
In Italia questa attitudine ha iniziato a diffondersi nei primi anni 2000 soprattutto a Milano dove rimangono come emblema gli interventi pionieristici di Corso Porta Ticinese.
Oggi, anche a seguito dell’esplosione planetaria del fenomeno Banksy e dei prezzi record raggiunti nelle aste dalle sue opere (anche quando si autodistruggono dopo l’aggiudicazione), sta dilagando ovunque la produzione di vignette in grado di incuriosire i passanti.
La scultura giallo fluo di Solomostry rappresenta il suo logotipo.
Per la poster art ammiriamo Portrait of an artist di Abbominevole, che a partire dal 2004 tappezzò Milano con il volto dell’inconsapevole Roberto Cuoghi, e tre opere di Shepard Fairey -Obey: la prima raffigura il wrestler Obey The Giant (suo logos identificativo) e le altre due sono di impegno politico, ambito caro all’artista americano che sostenne Obama durante le elezioni USA del 2008 con il celebre manifesto Hope.
No Curves è tra i massimi esponenti della tape art, cioè dell’arte fatta con il nastro adesivo, che iniziò a utilizzare per sovvertire i manifesti pubblicitari affissi per strada.
Infine, C215 e Alice Pasquini utilizzano la tecnica dello stencil (maschera) spesso dipingendo su superfici insolite e curiose, ambiti interstiziali delle nostre città, come cassette delle poste o portoni.
Hope! (Shepard Fairey)
Some writers began to go beyond the alphabetical component and create images that, repeated serially, substituted their own signature with real logos identifying the author.
New artists who did not belong to the graffiti community but came from different backgrounds also felt the need to intervene in the street context approached this approach.
“One day, riding the subway, I saw this empty black panel where an advertisement was supposed to go. I immediately realized that this was the perfect place to draw. I went back above ground to a card shop and bought a box of white chalk, went back down, and did a drawing on it. It was perfect–soft black paper; chalk drew on it really easily.”(Keith Haring).
In a still spontaneous and non-institutional context, street art was born.
Characterizing elements are the heterogeneity of languages, the multiplicity of influences and traditions, the plurality of techniques and materials used, the difference in size and space to which the works are intended: no longer just spray cans, but brushes, stencils, posters, stickers, tape... to ensure anonymity, however, two requirements are essential: the ease and speed of execution.
The self-referentiality of the writers of the origins is replaced by the intention of street artists to seduce and involve the public: the lesson of pop art and the tools of graphic advertising are recovered. Messages that are often of social and political contestation begin to be conveyed.
In Italy, this attitude began to spread in the early 2000s, especially in Milan, where the pioneering interventions of Corso Porta Ticinese remain as an emblem.
Today, also following the global explosion of the Banksy phenomenon and the record prices reached by his works at auctions (even when they self-destruct after being awarded), the production of cartoons capable of intriguing passers-by is spreading everywhere.
Solomostry's fluorescent yellow sculpture represents his logo.
As for poster art, we admire Portrait of an artist by Abbominevole, who, starting from 2004, wallpapered Milan with the face of the unaware Roberto Cuoghi, and three works by Shepard Fairey-Obey: the first depicts the wrestler Obey The Giant (his identifying logo) and the other two are of political commitment, an area dear to the American artist who supported Obama during the 2008 US elections with the famous Hope manifesto.
No Curves is among the greatest exponents of tape art, that is, art made with adhesive tape, which he began to use to subvert the advertising posters posted on the street.
Finally, C215 and Alice Pasquini use the stencil technique (mask) often painting on unusual and curious surfaces, interstitial areas of our cities, such as mailboxes or doorways.
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_1H1SGT8R12 | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_215769775_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
_omappvp | 11 years | The _omappvp cookie is set to distinguish new and returning users and is used in conjunction with _omappvs cookie. |
_omappvs | 20 minutes | The _omappvs cookie, used in conjunction with the _omappvp cookies, is used to determine if the visitor has visited the website before, or if it is a new visitor. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |