Sten&Lex
Duo italiano considerato tra i pionieri dello “Stencil Graffiti”, realizzano il primo stencil in strada a Roma dal 2001 in un periodo nel quale questa tecnica è pressoché sconosciuta e inutilizzata come forma d’arte urbana. Il duo è noto in ambito internazionale per aver introdotto, a partire dal 2002, l’utilizzo della mezzatinta nello stencil. L’elaborazione grafica, da loro chiamata Hole School, consiste nel ritagliare un’immagine composta di punti o linee: un ritratto appare così realistico da lontano, astratto da vicino. Nel 2008, Banksy li invita a partecipare al Cans Festival a Londra assieme ad un gruppo di artisti specializzati ne lo “Stencil Graffiti”.
Dopo aver usato per anni come media sia lo stencil che il poster il duo crea un processo che chiama Stencil Poster. Il processo consiste nell’affissione di un manifesto composto di linee o punti poi ritagliato a mano sul muro stesso sul quale è applicato. Questa matrice di carta viene quindi dipinta di nero ed infine distrutta per dare spazio all’opera finale. Il concetto alla base di questo processo è che gli agenti atmosferici, la pioggia e il vento distruggano lentamente nel tempo la matrice svelando l’opera finale man mano che la matrice si dissolve. Il significato essenziale dello “stencil" che viene considerato una tecnica per riprodurre una stessa immagine più volte, viene così portato al paradosso: distruggendo la matrice, parte anch’essa dell’opera, viene meno la sua riproducibilità.
Il duo è sempre più presente nella scena artistica internazionale destreggiandosi tra opere urbane nelle capitali di tutto il mondo e mostre personali nelle più prestigiose gallerie.
Italian duo considered among the pioneers of “Stencil Graffiti”, they created the first stencil on the street in Rome since 2001 in a period in which this kind of art is almost unknown and unused as street art. Sten&Lex is known internationally for having introduced, starting from 2002, the use of mezzotint in the stencil. The graphic elaboration, which they call Hole School, consists in cutting out an image composed of points or lines: a portrait appears so realistic from a distance, abstract from close up. In 2008, Banksy invites them to participate in the Cans Festival in London together with a group of specialized artists in the “Stencil Graffiti”.
After years of using both stencil and poster as media the duo creates another way to make art calls Stencil Poster. The process consists in affixing a poster made up of lines or points then cut by hand on the same wall on which it is applied. This paper matrix is then painted black and finally destroyed to dare space for the final work. The concept behind this process is that weather, rain and wind slowly destroy the matrix over time, revealing the final work as the matrix dissolves. The essential meaning of the "stencil", which is considered a technique for reproducing the same image several times, is thus brought to the paradox: by destroying the matrix, which is also part of the work, its reproducibility is lost.
The duo is increasingly present in the international art scene, juggling urban works in the capitals of the world and solo exhibitions in the most prestigious galleries.
Sten&Lex
Duo italiano considerato tra i pionieri dello “Stencil Graffiti”, realizzano il primo stencil in strada a Roma dal 2001 in un periodo nel quale questa tecnica è pressoché sconosciuta e inutilizzata come forma d’arte urbana. Il duo è noto in ambito internazionale per aver introdotto, a partire dal 2002, l’utilizzo della mezzatinta nello stencil. L’elaborazione grafica, da loro chiamata Hole School, consiste nel ritagliare un’immagine composta di punti o linee: un ritratto appare così realistico da lontano, astratto da vicino. Nel 2008, Banksy li invita a partecipare al Cans Festival a Londra assieme ad un gruppo di artisti specializzati ne lo “Stencil Graffiti”.
Dopo aver usato per anni come media sia lo stencil che il poster il duo crea un processo che chiama Stencil Poster. Il processo consiste nell’affissione di un manifesto composto di linee o punti poi ritagliato a mano sul muro stesso sul quale è applicato. Questa matrice di carta viene quindi dipinta di nero ed infine distrutta per dare spazio all’opera finale. Il concetto alla base di questo processo è che gli agenti atmosferici, la pioggia e il vento distruggano lentamente nel tempo la matrice svelando l’opera finale man mano che la matrice si dissolve. Il significato essenziale dello “stencil" che viene considerato una tecnica per riprodurre una stessa immagine più volte, viene così portato al paradosso: distruggendo la matrice, parte anch’essa dell’opera, viene meno la sua riproducibilità.
Il duo è sempre più presente nella scena artistica internazionale destreggiandosi tra opere urbane nelle capitali di tutto il mondo e mostre personali nelle più prestigiose gallerie.
Italian duo considered among the pioneers of “Stencil Graffiti”, they created the first stencil on the street in Rome since 2001 in a period in which this kind of art is almost unknown and unused as street art. Sten&Lex is known internationally for having introduced, starting from 2002, the use of mezzotint in the stencil. The graphic elaboration, which they call Hole School, consists in cutting out an image composed of points or lines: a portrait appears so realistic from a distance, abstract from close up. In 2008, Banksy invites them to participate in the Cans Festival in London together with a group of specialized artists in the “Stencil Graffiti”.
After years of using both stencil and poster as media the duo creates another way to make art calls Stencil Poster. The process consists in affixing a poster made up of lines or points then cut by hand on the same wall on which it is applied. This paper matrix is then painted black and finally destroyed to dare space for the final work. The concept behind this process is that weather, rain and wind slowly destroy the matrix over time, revealing the final work as the matrix dissolves. The essential meaning of the "stencil", which is considered a technique for reproducing the same image several times, is thus brought to the paradox: by destroying the matrix, which is also part of the work, its reproducibility is lost.
The duo is increasingly present in the international art scene, juggling urban works in the capitals of the world and solo exhibitions in the most prestigious galleries.
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_1H1SGT8R12 | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_215769775_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
_omappvp | 11 years | The _omappvp cookie is set to distinguish new and returning users and is used in conjunction with _omappvs cookie. |
_omappvs | 20 minutes | The _omappvs cookie, used in conjunction with the _omappvp cookies, is used to determine if the visitor has visited the website before, or if it is a new visitor. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
Cookie | Durata | Descrizione |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |